팝업닫기
찾으시는 내용이 있으신가요?
사이트 내 전체검색

(양성) 교육방법 및 내용 

▣ 교원양성과정 교육방법 및 내용 Teaching methods and contents of teacher training courses 


- 재외동포나 외국인에게 전문적이고 체계적인 한국어 교육과 보급을 위한 우수한 한국어교원(3급)을 양성하고자 합니다. 

- 예비 한국어 교원에게 한국어교원자격증(3급) 취득을 위한 체계적이고 효율적인 연수(한국어학과 일반 및 응용어학원을 기반으로 외국어로서의 한국어 교육론, 한국 문화)를 제공하고자 합니다. 

- 한국어학과 일반 및 응용언어학을 기반으로 외국어로서의 한국어 교육론, 한국 문화를 습득한 예비 한국어 교원에게 이를 기반으로 실제 한국어 교육 현장에서 활용할 수 있는 실습(강의참관, 모의수업, 강의실습)을 통해 교육의 질을 높이고 한국어 교육발전에 기여하고자 합니다. 


- We would like to train excellent Korean teachers (grade 3) for professional and systematic Korean language education and distribution to overseas Koreans or foreigners. 

- We would like to provide systematic and efficient training (Korean language education theory as a foreign language based on the Korean Language Department General and Applied Language Institute, Korean culture) to prospective Korean language teachers.

- Based on the theory of Korean language education as a foreign language based on Korean language and general and applied linguistics, we would like to improve the quality of education and contribute to the development of Korean language education by practicing Korean language education.


교육방법시간교육내용비고
강의100

- 한국어학
- 일반언어학 및 응용언어학
- 외국어로서의 한국어교육론
- 한국 문화

- 한국어학 : 20시간
- 일반언어학 및 응용언어학 : 12시간
- 외국어로서의 한국어교육론 : 46시간
- 한국 문화 : 12시간

한국어교육 실습20

- 한국어 수업 참관(1,2차)
- 수업교구 준비 및 자료 제작
- 한국어 강의 지도안 작성

- 참관 보고서 작성
- 조별 과제 부여 및 실습
- 2, 4주 수업 참관 및 교육실습 실시



teaching method시간교육내용비고
Lecture100

- Korean language studies

- General and Applied Linguistics

- The Theory of Korean Language Education as a Foreign Language

- Korean culture

- Korean Studies: 20 hours

- General Linguistics and Applied Linguistics: 12 hours

- The Theory of Korean Education as a Foreign Language: 46 Hours

- Korean Culture: 12 Hours

Korean language education practice20

- Observation of Korean classes (1, 2nd)

- Preparation of teaching aids and preparation of materials

- Writing a Korean syllabus

- Creating an Attendance Report

- Group assignment and practice

- Attend two or four weeks of classes and conduct educational practice

■ 세부교육내용 


영역과목명시간
1. 한국어학한국어학개론3
한국어음운론6
한국어문법론6
한국어어휘론6
한국어화용론3
한국어어문규범6
소계30
2. 일반언어학 및 응용언어학언어학개론3
외국어습득론3
대조언어학3
사회언어학3
소계12
3. 외국어로서의 한국어 교육론한국어교육개론3
한국어교수법3
한국어평가론3
한국어교재론3
한국어표현교육론6
한국어이해교육론6
한국어발음교육론3
한국어문법교육론6
한국어어휘교육론6
한국어문화교육론3
한국어교육정책론2
한국어교육과정론2
소계46
4. 한국문화한국문화론3
한국문학개론3
한국전통문화현장실습6
소계12
5. 한국어교육실습강의참관10
모의수업10
소계20
총 이수시간 120시간
영역Subject namehour
1. Korean LinguisticIntroduction to Korean Linguistic3
Korean phonology6
the theory of Korean grammar6
Korean vocabulary6
Korean Pragmatics3
Korean Language Regulations6
Total30
2. General and Applied LinguisticsIntroduction to Linguistics3
theory of foreign language acquisition3
Contrast linguistics3
social linguistics3
Total
12
3. The theory of Korean language education as a foreign languageIntroduction to Korean Language Education3
Korean teaching method3
Korean Evaluation Theory3
Theory of Korean Language Textbook3
Korean Expression Education Theory6
Korean Understanding Education Theory6
Theory of Korean pronunciation education3
The Theory of Korean Grammar Education6
The Theory of Korean Vocabulary Education6
The Theory of Korean Culture3
Korean Language Education Policy Theory2
Korean Language Curriculum Theory2
Total
46
4. Korean cultureThe Theory of Korean Culture3
Introduction to Korean Literature3
Korean Traditional Culture Field Practice6
Total
12
5. Korean language education practiceattending a lecture10
Mock class10
Total
20
Total training hours : 120 hours

■ 교육실습 


구분내용
목적

한국어 강의 참관을 통해 한국어 교육에 대한 이해를 높이고, 한국어 수업을 직접 신연해 봄으로써 한국어 교육의 실제를 경험하여 바람직한 한국어 교사로서의 자질을 함양하는데 목적이 있다.

주요내용

강의참관

강의 참관 후 참관 보고서 작성
(수업 준비, 진행 방식, 교수법, 수업에 대한 소감 등)

모의수업

교구 준비 및 수업 자료 제작, 모의수업 지도안 작성, 조별 모의수업실시

강의실습

한국어 학습자 대상 한국어 수업 실시
평가 방법-발음 및 억양, 수업 준비, 수업 목표의 적절성, 자료 제시에 대한 적절성, 학생들의 이해도 등

기타사항

- 1, 2차에 걸쳐 진행(2주째, 4주째)
- 조별 과제 부여


 Educational practice 


구분내용
purpose

The purpose is to enhance understanding of Korean language education through attending Korean lectures and to cultivate desirable qualities as a Korean teacher by experiencing the reality of Korean language education by directly devising Korean language classes.

Main contents

attending a lecture

After attending the lecture, writing the attendance report

(Preparation of class, method of progress, teaching method, thoughts on class, etc.)

Mock class

Preparation of teaching aids, preparation of class materials, preparation of mock class guidance, and conducting group mock classes

a lecture practice

Conducting Korean classes for Korean learners

Evaluation methods-Pronunciation and intonation, class preparation, appropriateness of class goals, appropriateness of presentation of materials, understanding of students, etc

Other matters

- 1st and 2nd week (Week 2, 4th)

- Assigning a group assignment


■ 수료규정


구분배점내용
출석30전체 출석 시 수료
(단, 12시간까지의 결석 시수는 이에 준하는 과제 등으로 대체 인정할 수 있음)
한국어 교육실습

강의참관

20개인 점수 부여

모의수업

20조별 준비, 대표 한 명이 수업 진행

필기시험

30 


 수료기준: 출석 및 필기시험, 실습 영역 평가에서 각각 60%이상 획득한 자에 한 함




 Completion regulations


구분배점내용
출석30In order to be recognized as a completion, you must attend all schedules without being absent.
(However, the number of absences up to 12 hours may be recognized as equivalent assignments, etc)
한국어 교육실습

강의참관

20Individual Scoring

모의수업

20Group preparation. One representative will take the class

필기시험

30 


 Criteria for completion: Only those who have obtained 60% or more in attendance, written tests, and evaluation of the field of practice respectively